Luk

Få tjek på GDPR: Sådan håndterer du personoplysninger

Bliv guidet til den nyeste retningslinje for, hvordan du som frivillig skal håndtere personoplysninger i overensstemmelse med GDPR-reglerne. Find retningslinjen og to let læste pjecer her.

29. november 2022
Signe Højgaard, Patientstøtte & Frivillig Indsats

Der er udarbejdet en ny retningslinje for, hvordan du som frivillig skal håndtere persondata. Du finder retningslinjen ved at logge ind på frivillig.dk og klikke på Dokumenter i venstremenuen. Klik herefter på GDPR. Foto: Kræftens Bekæmpelse

Bliver du som frivillig indimellem i tvivl om, hvor og i hvor lang tid du må opbevare personoplysninger? Så er der heldigvis god hjælp at hente i en helt ny retningslinje fra Kræftens Bekæmpelse med titlen ’Frivilliges håndtering af personoplysninger.’

Der er konkrete anvisninger for, hvordan man som frivillig i Kræftens Bekæmpelse skal håndtere personoplysninger i overensstemmelse med GDPR, blandt andet i forbindelse med brug af telefon, pc, e-mails og frivillig.dk.

Samtidigt er der udarbejdet pjecer:

  • Til dig, som bruger telefon, pc og e-mail i dit frivillige arbejde
  • Til dig, som bruger frivillig.dk
  • Vejledning til, hvordan man printer pjecerne ud

Du finder retningslinjen og pjecerne ved at gå ind under 'dokumenter' i venstremenuen og herefter 'GDPR'. Bemærk, at du skal være logget ind på frivillig.dk for at kunne se siden.

Hvis du har spørgsmål til den nye retningslinje, kan du kontakte den medarbejder i Kræftens Bekæmpelse, der normalt er din kontaktperson.