I de kommende uger vil du sandsynligvis støde på Bente. Enten når du tænder for TV 2, TV3 eller Viaplay, når du logger på Facebook eller Instagram – eller måske når du går ind på et medies hjemmeside for at tjekke de seneste OL-resultater.
Bente er nemlig hovedperson i vores nye brandingfilm, som har premiere på alle de nævnte kanaler i dag. I virkeligheden kunne hun lige så godt have heddet Mogens, Marianne, Kasper eller Yasmin – eller hvad vores 400.000 medlemmer nu ellers hedder.
For Bente er nemlig ansigtet på alle de mennesker, som hvert år støtter vores forening. Dem har vi valgt at hylde i den nye film. For det er dem, der står for hele 97 pct. af Kræftens Bekæmpelses indtægter. Uden dem var vi ingenting!
Nye tendenser kræver handling
Den folkelige opbakning til Kræftens Bekæmpelse er stor, og foreningen har længe haft et meget godt omdømme – signifikant bedre end andre NGO’er. Som forening bemærker vi dog nogle tendenser i samfundet og omkring opfattelsen af vores brand, som vi er nødt til at reagere på:
Krig i Europa, energikrise og uro på de finansielle markeder er blot nogle af større samfundsmæssige udfordringer, der i disse år kræver befolkningens opmærksomhed og presser såvel privatøkonomi som erhvervslivets indtjening. Derudover kan vi se en generel tilbagegang på de store støtteformer i Danmark, herunder medlemskaber og lotterier.
Desuden oplever vi en øget konkurrence og professionalisering fra andre NGO’er med støtteværdige formål som for eksempel nødhjælp, mistrivsel blandt børn og unge samt klima og grøn omstilling.
Desuden kan vi se i statistikkerne, at selv om langt de fleste i Danmark kender vores navn og den røde sløjfe – så er der overraskende mange, der ikke aner, hvad vi faktisk laver.
8.000 post it’s
Hvis vi vil beholde vores position som en af de største og mest velansete NGO’er i Danmark, er det derfor rettidig omhu at sætte ind nu.
Vi skal løfte det kvalificerede kendskab til Kræftens Bekæmpelse i befolkningen og på sigt styrke grundlaget for Kræftens Bekæmpelses fundraisingaktiviteter. Eller sagt på en anden måde: Langt flere mennesker skal forstå, hvorfor det giver mening at støtte Kræftens Bekæmpelse, og hvad vi bidrager med til samfundet.
Vi har fokus på at sætte en stærkere kernefortælling i spil, som løbende kan understøtte det fortsatte engagement i vores sag og forening og især understøtte fundraising, men også andre behov i forhold til at hverve frivillige, rekruttere nye medarbejdere, synliggøre foreningens egne forskningsaktiviteter mv.
Det har vi altså valgt at gøre med Bente, en god portion humor og mere end 8.000 post it’s som omdrejningspunkt. Det er nemlig sin sag at brænde igennem på de relativt få sekunder, der er til rådighed i en TV-reklame.
Kampagnen er blevet til i tæt parløb mellem to af Kræftens Bekæmpelses afdelinger, nemlig FME og Kommunikation. Den kører for fuldt tryk over de næste tre uger. Derefter holder vi en pause for så at genoptage den igen i tre uger i december. Vi håber, du vil tage godt imod Bente!