Luk

Siden får 22.000 besøg om dagen: Nu bliver cancer.dk lavet helt om

Med vores nye hjemmeside er det endnu nemmere at søge viden om kræft. Senere i 2024 lanceres også et nyt stafetforlivet.dk, Cancerforum og et nyt univers for frivillige.

31. januar 2024
FREJ BRAMMING, KOMMUNIKATION

I de sidste 25 år har Kræftens Bekæmpelses hjemmeside cancer.dk givet både kræftsyge, pårørende og den brede befolkning vigtige informationer om kræftsygdomme.

Fra 31. januar er det blevet endnu lettere og mere intuitivt for brugerne at finde lige netop de informationer, de søger. Kræftens Bekæmpelse er nemlig gået i luften med en ny og forbedret hjemmeside.

Hjemmesiden er blevet til med input fra kræftpatienter og pårørende, og fokus har været på at lave et webunivers, som virkelig kan hjælpe og støtte dem, forklarer Ida Strand, afdelingschef for kommunikation og presse i Kræftens Bekæmpelse.

 - Vi er stolte over at kunne præsentere en hjemmeside, der er mere enkel, brugervenlig og tidssvarende. Vi ved, at siden er et vigtigt værktøj for mange kræftpatienter og pårørende, og mange af vores brugere benytter cancer.dk i en svær og bekymringsfyldt tid, hvor det er utroligt vigtigt, at de har lettest mulig adgang til den information, de søger. Det er først og fremmest det, vi forsøger at opnå med den nye side, siger hun.

 Mere end en hjemmeside

Meget har ændret sig, siden Kræftens Bekæmpelse fik sin første hjemmeside, hvor befolkningen kunne finde informationer om kræft og foreningens aktiviteter.

Da cancer.dk gik i luften for første gang i 1998, havde kun 3 pct. af alle voksne i Danmark prøvet internettet, og kun 13 pct. vidste, hvad ’internettet’ var.

I dag henviser læger og andre sundhedsprofessionelle ofte til cancer.dk, når kræftpatienter har brug for mere viden om deres sygdom og behandlingsmuligheder.

25 år efter sin fødsel har hjemmesiden flere end 8 mio. besøg i løbet af et år (2023), hvilket svarer til ca. 22.000 besøg hver eneste dag. De mange besøgende bruger hjemmesiden markant anderledes end tidligere.

- Mere end syv ud af 10 brugere besøger cancer.dk fra deres smartphone, så et af de vigtigste mål med den nye side har været at gøre indholdet brugervenligt og letlæseligt på mobilen. Vi vil være tilgængelige, når behovet for cancer.dk opstår - uanset om det er på hospitalet, i toget eller hjemme i stuen, siger Hanne Sandvang, Head of digital hos Kræftens Bekæmpelse.

Nyt udseende – samme indhold

I begyndelsen vil siden måske være svær at genkende for nogle af dem, der har vænnet sig til udseendet og farvetemaet, som det har set ud i de sidste 10 år. Hjemmesiden bliver lækrere og mere moderne, men indholdet er det samme, som brugerne kender og forventer.

Man kan altså stadig finde oplysninger om flere end 70 kræftsygdomme, hjælp til kræftpatienter og pårørende, gode råd til at forebygge kræft, viden om den nyeste kræftforskning, medlemskab af foreningen og meget mere. Den helt store forskel er, at det bliver langt lettere at finde de informationer, man har brug for – når man har brug for dem.

- Siden er udviklet med et ønske om at tage brugerne i hånden og sikre, at de finder den information, netop de har brug for, på en nem og logisk måde. F.eks. er der en særlig guide til dig, der lige har fået kræft, hvor du skridt for skridt får svar på de spørgsmål, som opstår hos de fleste efter en kræftdiagnose, siger Hanne Sandvang.

En side for alle

Med introduktionen af det nye cancer.dk bliver det også lettere for mennesker med en række funktionsnedsættelser at navigere på siden. Bl.a. er farverne udvalgt, så de fremmer læsbarheden af teksterne, hvis du har farveblindhed eller synsnedsættelser.

Hjemmesiden er desuden designet, så man kan vælge at bruge tastatur i stedet for mus, når man ”bevæger” sig rundt på siderne. Det kan være en stor fordel for mennesker med føleforstyrrelser i hænderne, der er en hyppig bivirkning ved nogle former for kemoterapi.

Det nye cancer.dk er del af et større webprojekt, hvor Kræftens Bekæmpelse samler en række af sine største, digitale services på samme digitale platform. Senere i 2024 lanceres en ny webshop og derefter følger et nyt Cancerforum, Stafet for livet og et nyt univers for vores frivillige.

Immeo har været hovedleverandør på projektet, og Dept har stået for sidens design.

Se det nye cancer.dk her