Luk

Bliv klædt på til at svare på spørgsmål om ny indsamlingskampagne

I december er der sat ekstra fokus på Kræftens Bekæmpelses nye indsamlingskampagne: Kræft er ikke for børn. Kampagnen omhandler og samler ind til vores arbejde med forskning, forebyggelse og patientstøtte – i relation til børn og unge. Her kan du blive klædt på til at svare på spørgsmål om kampagnen.

5. december 2018
FORENING OG FRIVILLIGE

Baggrund
Hvert år får 170 børn under 15 år og 280 unge mellem 15 og 24 år kræft. 1 ud af 5 af børnene overlever ikke – og 50 % af dem, der overlever, får senfølger efter behandlingerne. Yderligere lever 24.000 børn i dag i en familie, hvor deres far eller mor har kræft.

Kræftens Bekæmpelse har arbejdet med – og samlet midler ind til børn, unge og kræft gennem mange år. Det er et vigtigt område. Og der er sket og sker fremskridt på området hver dag. Og det skal vi sikre, at der fortsat sker. Vi arbejder for at færre børn og unge får kræft, at flere overlever – og at dem, som har fået kræft, får et godt liv efter sygdommen.

Vi ved også, at det er et område, som ligger mange danskeres hjerter nært – og er et område, som mange danskere og dansk erhvervsliv gerne vil støtte. Det har vi også lyttet til – og derfor har vi sat endnu mere fokus på området ved at lancere en decideret fundraisingkampagne, hvor vi kan tilbyde flere forskellige muligheder til danskerne og dansk erhvervsliv for at støtte økonomisk og med deres tid – og som passer til deres behov.

Afsæt for kampagnen
Kampagnen bygger på og afspejler håb, ansvar og omsorg og henvender sig primært til forældre og bedsteforældre.

Der ligger en dualitet i kampagnenavnet – og navnet omfatter også unge, da vi som forældre opfatter vores børn som vores børn uanset deres alder. Kræft er ikke for børn:

  • fordi de ikke er klar til at håndtere alvorlig sygdom og død
  • fordi kræft kan ødelægge en tryg og glad opvækst
  • fordi de ikke selv har nogen indflydelse på årsagerne til sygdommen
  • fordi børn rammes ekstra hårdt, når forældre eller pårørende får kræft

Indhold i kampagnen
Kampagnen blev startet blødt op i november på Kræftens Bekæmpelses egne medier og løber frem til nytår. I år er der fokus på børn, der har kræft, har haft kræft eller har kræft tæt på, fordi deres far, mor eller en søskende har kræft. De unge inddrages i den eksterne markedsføring i 2019.

I uge 49 og 50 kører vores samarbejde med Nordic Entertainment Group, hvor tre af deres kendte værter medvirker som ambassadører for kampagnen. Camilla Ottesen, Jakob Kjeldbjerg og Peter Grønborg medvirker i en række reklamespots og opfordrer danskerne til at støtte børn ramt af kræft.

Seerne kan støtte med 100 kr. ved at svare på et spørgsmål og sende en sms til 1220. Så deltager de samtidig i konkurrencen om en KIA Stonic Attraction Plus til en værdi af 220.991 kr., som er sponseret af KIA Danmark. Konkurrencen løber fra i dag 3. december og frem til og med 18. december 2018. Vinderen trækkes 19. december 2018 og får direkte besked.

Camilla Ottesen mødte Freja på 14 år, som hen over syv år har haft to sygdomsforløb med leukæmi. Freja er i dag kræftfri, men lever med alvorlige senfølger efter behandlingerne.

Oscar, Signe og Freja – tre børn ramt af kræft
TV-værterne mødte de tre skønne børn Oscar, Signe og Freja under filmoptagelserne og fik en god og ærlig snak med dem, som bød på både alvor og grin.

Camilla Ottesen mødte Freja på 14 år, som hen over syv år har haft to sygdomsforløb med leukæmi. Freja er i dag kræftfri, men lever med alvorlige senfølger efter behandlingerne.

Jacob Kjeldbjerg havde fornøjelsen af at møde 6 årige Signe, som sluttede sin behandling for leukæmi for lidt over et år siden og har været kræftfri siden. Signe går i skole, men kan ikke følge alle timerne pga. eftervirkninger fra behandlingerne.

Peter Grønborg mødte Oscar på 12 år, og de fik bl.a. en snak om fodbold, som Oscar spillede, inden han fik konstateret leukæmi. Oscar er ca. 14 måneder inde i sit behandlingsforløb og har lige afsluttet kemobehandlingerne på sygehuset og får nu kemo i piller hjemme.

I reklamespottene bliver børnene omtalt samtidig med, at der vises små filmklip med børnene og værterne. Der er også produceret tre ”bag i kulisserne” film, hvor vi får lov at komme tæt på værterne, børnene og deres snak i sminkerummet.

Kampagnen i 2019
Planen er, at kampagnen skal løbe over de næste mange år – og med en indsatsperiode i foråret og en indsatsperiode op mod jul. Vores håb er også, at mange frivillige har lyst til at involvere sig i kampagnen. Der vil med tiden blive udviklet nogle koncepter for frivilligaktiviteter. Gode idéer hertil modtages meget gerne. 

Du kan læse mere om kampagnen på https://www.cancer.dk/kraefterikkeforboern/

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte kampagneansvarlig, Lise Atzen Bjerregaard, på lisea@cancer.dk