Du vil kunne møde 'Bamselotteriet' i dit lokalsamfund i de kommende måneder. Foto: Fundraising & Medlemmer.
Hvert år får 450 børn og unge under 25 år i Danmark konstateret kræft, og 3.400 børn og unge lever i dag med en kræftsygdom. Samtidig lever 24.000 børn i en familie, hvor deres far, mor eller en søskende har kræft. Det kræver enorm styrke at komme igennem.
Kampagnen ’Kræft er ikke for børn’ indsamler penge til arbejdet med børn, unge og kræft. I Kræftens Bekæmpelse arbejder vi ikke kun for at redde børn og unges liv, men også for at hjælpe dem, der overlever, godt tilbage til hverdagen og yde hjælp og støtte til de børn og unge, hvis forældre er ramt. Kampagnen kører i maj og juni og består af en række fundraisingaktiviteter.
Nyt skrabelodslotteri lever lokalt
Som en del af kampagnen har vi lanceret et helt nyt skrabelodslotteri, Bamselotteriet, som du kan komme til at møde i dit lokalområde.
Lotteriet er et samarbejde med Støtforeningen.dk, som siden 2007 har stået for en lang række lotterier i samarbejde med forskellige velgørende organisationer. Støtforeningen.dk har kontakt til 8.000 skoler, foreninger mv., som sælger de forskellige lotterier. I forhold til Bamselotteriet kan frivillige og lokalforeninger i Kræftens Bekæmpelse også sælge lotteriet.
Ved salg af de fysiske skrabelodder skal de gældende retningslinjer fra myndighederne omkring social kontakt, god håndhygiejne mv. i forhold til coronavirus følges, således at salget sker på forsvarlig og tryg vis for både sælger og køber.
Lotteriet udbydes af Støttekomiteen af 2019 til fordel for Kræftens Bekæmpelse, og overskuddet fra lotteriet går til 'Kræft er ikke for børn'. Lodderne kan sælges frem til den 25. september 2020.
Hovedgevinsten er et rejsegavekort på 50.000 kr. til Atlantis Rejser (gælder 3 år). Derudover er der over 100 andre gevinster. Man vil med det samme – efter at have skrabet felterne – kunne se, om der er gevinst på loddet.
Bestilling og salg af lodder
Har du som medlem af lokalforeningen eller som frivillig lyst til at være med og bestille lodder, vil du samtidig modtage en salgsguide med gode råd til at optimere salget, 25 stk. MobilePay kort, brugsvejledning samt plakater til ophængning. Skrabelodderne er i en blok med 20 stk., som er opklæbet på et bagstykke, som gør det meget synligt for køberne, hvem de støtter ved at købe et eller flere skrabelodder. Samtidig medsendes en kampagnefolder, som fortæller om kampagnen ’Kræft er ikke for børn’ fra Kræftens Bekæmpelse.
Alle kan tjene penge på at sælge lotteriet. Ét skrabelod koster 30 kr. – og sælgerne kan ved bestilling af lodsedlerne vælge, om de vil tjene 14 kr. pr. solgt lod (så er der ingen returret på usolgte lodder) eller 11 kr. pr. solgt lod (så er der returret på usolgte lodder).
Salget af lodder afregnes først, når lodderne er solgt, eller salgsperioden er afsluttet. Så der skal ikke lægges ud for lodderne ved bestillingen.
Salg af lodder online
Som følge af coronasituationen er der også blevet udviklet en ny salgskanal. Nu kan skrabelodderne bestilles online - og så sendes de direkte hjem til køberens postkasse. Foreninger mv. kan også sælge via denne kanal til deres netværk og tjene 12. kr. pr. solgt lod.
Se mere her og køb også gerne selv lodder, hvis du har lyst (ligesom i Kræftens Bekæmpelses lotteri må medarbejdere og frivillige gerne deltage i Bamselotteriet):
Bamselotteriet 2020
Har du lyst til at sælge lodderne og tjene penge til Kræftens Bekæmpelses lokalforening – eller din egen eller dit barns/barnebarns idrætsforening, klasse eller lignende – kan du læse mere og bestille her:
Støt 'Kræft er ikke for børn'
Opbakning fra erhvervslivet
Fundraising & Medlemmers telemarketingafdeling har kørt en pilot-genåbning for at teste reaktionerne hos dansk erhvervsliv på vores henvendelser – og opbakningen til kræftsagen har heldigvis været positiv. Derfor fortsætter indsatsen, og i løbet af maj vil op mod 20.000 mindre virksomheder blive kontaktet for at høre, om de vil støtte vores arbejde med børn, unge og kræft.
En af kampagnens stærke erhvervspartnere, REMA 1000, gennemfører også kampagneindsatser og sælger produkter i uge 19, hvor en del af salgspriserne går til det vigtige arbejde med børn og unge. Og MultiMarketing, som er en helt ny erhvervspartner, vil de kommende måneder sælge reklamevand fra Aqua d’Or, hvor en del af salgsprisen også går til kampagnen.
Populære influencere samler ind
I uge 25 gentager vi successen fra 2019 med influencer indsamlingsugen #KræftErIkkeForBørn. Det er syv dage, hvor en række influencere i deres vante kanaler sætter fokus på børn, unge og kræft – og samler penge ind til 'Kræft er ikke for børn'-kampagnen. De gennemfører forskellige aktiviteter og opfordrer deres følgere til at støtte deres indsamlinger, ligesom de evt. kan møde børn og unge, som er berørt af kræft. Der kommer mere information om aktiviteten i juni.
Gennem de kommende to måneder vil både Bamselotteriet og influencer-indsamlingsugen blive markedsført på de sociale medier, ligesom der i juni muligvis vil være en mindre PR-indsats om aktiviteterne.
På Kræftens Bekæmpelses Facebook og Istagram kan man i kampagneperioden også møde en række børn, unge og deres familier, som fortæller deres personlige kræfthistorier.
Spis & Støt er desværre aflyst i år
Situationen med coronavirus har ramt restaurationsbranchen økonomisk hårdt, og det er endnu uvist, hvornår landets restauranter må åbne op – og hvor mange gæster de må have ad gangen, når det sker.
Det er derfor af flere grunde ikke muligt at gennemføre den årlige restaurantfestival Spis & Støt.
Har du spørgsmål til kampagnen 'Kræft er ikke for børn', er du velkommen til at kontakte kampagneansvarlig Lise Atzen Bjerregaard, Fundraising & Medlemmer på mobil 20 25 36 63 eller mail lisea@cancer.dk