Luk

Frivillige skal understøttes endnu bedre

I forbindelse med organisationsændringen i efteråret blev der nedsat en følgegruppe, som skal holde øje med, at vi i Kræftens Bekæmpelse opnår de ønskede mål med organisationsændringen. Nemlig at frivillige oplever en endnu bedre understøttelse.

12. marts 2021
PATIENTSTØTTE & FRIVILLIG INDSATS

Formålet med en organisationsændring i Kræftens Bekæmpelse i efteråret var at styrke understøttelsen af det frivillige arbejde. En følgegruppe holder øje med, at vi når målene. Foto: Stafet For Livet.

Som frivillig i Kræftens Bekæmpelse er det vigtigt, at man er klædt godt på til sit frivillige arbejde og føler, at man får den rette hjælp, redskaber og kompetencer til indsatsen. Vi vil i den kommende tid have fokus på, hvordan understøttelsen kan blive endnu bedre til gavn for den kræftsag, som vi alle i foreningen brænder for.

I efteråret 2020 blev det besluttet at lave en organisationsændring i Kræftens Bekæmpelse. De to afdelinger ’Forening & Frivillige’ samt ’Patient- & Pårørendestøtte’ blev lagt sammen til én afdeling med navnet ’Patientstøtte og Frivillig Indsats’. Samtidig blev Landsindsamlingen og genbrugsbutikkerne flyttet til afdelingen ’Fundraising & Medlemmer'.

Formålet er at styrke understøttelsen af det frivillige arbejde i Kræftens Bekæmpelse. Læs mere om organisationsændringen:

Organisationsændring I Kræftens Bekæmpelse: øget fokus på den frivillige indsats

Stærk frivillig DNA
I forbindelse med organisationsændringen er der nedsat en følgegruppe, som består af en række frivillige fra forskellige indsatser på tværs af landet samt ansatte fra afdelinger, der understøtter frivillige indsatser. Gruppen skal holde øje med, at vi når vores målsætninger og komme med bud på, hvad der eventuelt skal justeres undervejs, så vi sikrer, at vi også fremadrettet er en forening med en stærk frivillig DNA.

Følgegruppen har nu holdt sit første møde og taget den indledende snak om, hvad gruppen vil fokusere på. Deltagerne drøftede et udkast til arbejdsgrundlaget, som var tænkt som en inspiration til følgegruppen. I udkastet var der foreslået tre temaer, som følgegruppen kunne arbejde med:

  • Viden, værktøjer og kompetencer – hvad har man brug for som frivillig for at løfte sin opgave?

  • Involvering og udvikling af aktiviteter – hvordan sikrer vi det bedste samarbejde på tværs i Kræftens Bekæmpelse? Både nu og her, når vi arbejder med konkrete aktiviteter, men også mere strategisk på længere plan?

  • Lokal dialog og samarbejde – hvordan styrker vi dette?

Drøftelser på praktisk og principielt niveau
Der var opbakning til at arbejde videre med de tre temaer, men også et ønske om et fjerde, mere principielt tema, som handler om at drøfte forskellige perspektiver på frivillighed. Der blev f.eks. peget på et behov for mere diversitet blandt frivillige, nye måder at engagere sig på samt en mere fælles forståelse omkring frivillighed i Kræftens Bekæmpelse. På baggrund af de input har gruppen derfor besluttet at arbejde videre med fire temaer:

  • Frivillighed i perspektiv

  • Viden, værktøjer og kompetencer (fokus på det praktiske niveau)

  • Involvering og udvikling af aktiviteter

  • Lokal dialog og samarbejde

Følgegruppen mødes igen kort før sommerferien, hvor den vil endeligt godkende arbejdsgrundlaget og opstille konkrete kriterier for arbejdet.

Hvis du vil læse referatet fra mødet, kan du finde det her:

Følgegruppe i forbindelse med organisationsændringen, 1. møde d. 9. februar 2021 – Referat