Hvorfor skal vi have nye hjemmesider?
Alle Kræftens Bekæmpelses hjemmesider får et tiltrængt løft, så de bliver mere tidssvarende og ensartede. I januar 2024 fik cancer.dk nyt design, dernæst var det webshoppens tur
Her i december 2024 åbnede et nyt stafetforlivet.dk, og snart kommer turen til frivillig.dk, der netop nu er ved at blive bygget.
De største fordele ved de nye hjemmesider er det lækre nye design, som er mere brugervenligt, overskueligt og mobilvenligt. Du vil desuden opleve, at frivillig.dk fremover bliver en del af cancer.dk, og at du derfor mere naturligt vil kunne søge informationer på tværs af Kræftens Bekæmpelses hjemmesider.
Hvornår går hjemmesiden i luften?
Det nye frivillig.dk går efter planen i luften i slutningen af januar.
Der vil sikkert være nogle tilretninger i månederne efter, når I begynder at bruge det i praksis, og vi får feedback fra jer frivillige.
Hvad kommer det til at betyde for mig?
Den største forandring ved den nye hjemmeside er, at flere ting bliver tilgængelige før log in. Det skal gøre det hurtigere for dig som frivillig at finde det, du har brug for.
Redskaber
På det nye frivillig.dk bliver ’Dokumenter’ og ’Redskabsbank’ samlet under titlen ’Redskaber’, som vil kunne ses fra forsiden af det nye frivillig.dk – uden du behøver logge ind.
Redskaber vil stadig være opdelt i en række kategorier, så som 'GDPR', 'Transport og kørsel', ’Kommunikation’ osv., ligesom du er vant til.
Der vil også være samlinger af redskaber, som vedrører en bestemt aktivitet, f.eks. Lyserød Lørdag eller lokalforeningsarbejde. Disse samlinger kan du både tilgå direkte i den fælles Redskabsbank eller via din gruppe (f.eks. Lyserød Lørdag).
Grupperne
Bruger du grupperne på frivillig.dk, vil du opleve visse forandringer, men også at meget er, som det plejer. Der vil fortsat være både offentlige og ’lukkede’ grupper – og i sidstnævnte vil det fortsat være muligt at opbevare jeres egne filer under ’Gruppens dokumenter’.
Fremover skifter menupunktet ’Praktisk information’ imidlertid navn til 'Redskaber'. Det vil føre dig hen til den samling af redskaber og dokumenter, der vedrører gruppens frivillige aktivitet – f.eks. lokalforeningsarbejde, Lyserød Lørdag, Stafet For Livet eller noget fjerde.
En anden forandring i grupperne bliver, at menupunktet ’Materialebestilling’ skifter navn til ’Frivilligshop’. Den flytter desuden helt ud af grupperne og ud på forsiden af frivillig.dk. Det vil fortsat kræve log in at bestille materialer gennem Frivilligshop.
Bliver jeg oplært i at bruge den nye hjemmeside?
Ja, du får hjælp til at lære den nye hjemmeside at kende. Særligt hvis du er administrator for en gruppe på frivillig.dk, skal du regne med, at du får brug for oplæring.
Vi er lige nu i fuld gang med at finde ud af, hvordan vi bedst møder jeres behov. Men alle, der ønsker det, bliver oplært – enten via video, webinar og/eller trykte manualer. I vil få særskilt information om udrulningen af dette.
Kan jeg stadig bruge min private mail?
Er du én af frivillige, der skal kunne redigere en lokalforeningshjemmeside eller en stafetside, skal du have en @cancer.dk-mail for frivillige. Hvis du ikke allerede har en @cancer.dk-mail for frivillige, vil du modtage den i forbindelse med oplæringen i det nye system.
Hvis du står for deltagerlister i forbindelse med arrangementer, vil du ligeledes få brug for en @cancer.dk-mail, da vi nu kan tilbyde frivillige GDPR-sikker opbevaring af (og adgang til) deltagerlister.
Hvordan bliver jeg inddraget i processen?
Vi vil via spørgeskema på hjemmesiden indsamle feedback fra jer, der bruger frivillig.dk. Her vil du også kunne tilmelde sig en eventuel brugertest, som vil foregå, når hjemmesiden er kommet helt op at køre. Jeres feedback hjælper os med at få has på de værste børnesygdomme og skabe det bedst mulige site.
Hvis du har spørgsmål til det ny frivillig.dk, som ikke er besvaret her, er du velkommen til at skrive til frivillig@cancer.dk.