De nye regler skal sikre, at sikkerheden ved arrangementer med over 150 deltagere kan godkendes. Foto: Stine Lynghard.
Flere af jer har kontaktet os efter, at det onsdag blev annonceret i nyhederne, at der pr. 1. januar 2020 vil træde nye administrative procedurer i kraft i forbindelse med planlægningen af lokale arrangementer.
De nye regler indebærer blandt andet, at man ved større arrangementer med mere end 150 deltagere skal bruge en ekstern rådgiver til at lave en plantegning over arrangementet – og det koster væsentligt mere end at lave tegningerne selv. Dermed kan de nye administrative procedurer se ud til at resultere i en stor udgift for stafetarrangementer og andre arrangementer. Læs nyheden hos DR.
Efterfølgende har de annoncerede ændringer dog fået en del kritik fra bl.a. foreningslivet, og der er nu en politisk dialog i gang. Ministeren er gået ind i sagen, og det er derfor ikke sikkert, at ændringen i bekendtgørelsen går igennem.
Vi følger sagen tæt
Vi er i sekretariatet i Kræftens Bekæmpelse meget opmærksomme på, hvordan den politiske drøftelse skrider frem, om ændringen træder i kraft, og i så fald hvilken betydning det kan have for os og vores frivilligaktiviteter - og også for andre mindre foreninger/organisationer, som har aktiviteter som vores, og som potentielt vil mærkes markant af en sådan ændring.
Vi følger fra sekretariatet sagen tæt og arbejder på at afklare, om der kan være konsekvenser for vores aktiviteter i Kræftens Bekæmpelse. I kan forvente at høre fra os, ligeså snart vi ved mere.
Hvis du har spørgsmål på nuværende tidspunkt, er du velkommen til at kontakte os på frivillig@cancer.dk.