Flere frivillige hænder er til gavn for kræftsagen. Derfor søsætter Kræftens Bekæmpelse nu en kampagne, der skal give flere lyst til at melde sig som frivillige – og samtidig fortælle om det store arbejde, der allerede bliver gjort i vores forening.
- Vi løfter en stor opgave med at støtte kræftpatienter over hele landet, indsamle penge til forskning og oplyse om kræft – og samtidig kæmpe for kræftsagen politisk. Alt det kan vi kun gøre, fordi vi er en stor frivilligbåret forening. Så det er noget, vi gerne vil styrke ved at trække endnu flere til, siger frivilligchef Maruska la Cour Mosegaard.
Micki Cheng var bl.a. i praktik som frivillig på Stafet For Livet i Vordingborg.
Tv-vært i praktik som frivillig
Kampagnen, der går i luften den 15. august på Facebook, består blandt andet af film og portrætter, der viser hvordan det er at være frivillig i Kræftens Bekæmpelse – drysset med lidt stjernestøv. For i tre små film er tv-værten Micki Cheng nemlig sendt i ’praktik’ som frivillig. Det bringer ham blandt andet ud til en af Kræftens Bekæmpelses genbrugsbutikker, ud på Stafet For Livet og med ud i en lokalforening.
- Jeg er oprigtigt vildt overrasket over, at man kan være frivillig på så mange forskellige måder. Mange tror sikkert - ligesom jeg selv gjorde – at hvis du ikke kan være med til at finde kuren mod kræft, så kan du ikke bidrage med noget. Men det er jo slet ikke rigtigt. Når du sorterer tøj et par timer i en genbrugsbutik, er du allerede med til at gøre en forskel, siger Micki Cheng.
Han er blandet andet kendt fra Den Store Bagedyst, og engagerede sig i kræftsagen efter han i 2017 mistede sin far til bygspytkirtelkræft. Faren døde i Hongkong efter en rejse sammen med Micki Cheng og hans søster.
Læs Mickis historie: "Få døgn inden far dør af kræft, opfylder jeg hans brændende ønske"
Kampagnen består også af en række annoncer, der opfordrer til at melde sig som frivillig.
SÅDAN KAN DU HJÆLPE:
Del indholdet og få flere frivillige med ombord
Udover de tre film med Micki Cheng, består kampagnen af en række portrætter af frivillige, der hver fortæller om deres arbejde, og hvad der driver dem. Hertil kommer en række billedannoncer med opfordring til at melde sig som frivillig.
Det hele bliver sendt ud som annoncørbetalt indhold på Facebook, hvilket betyder at det vil dukke op som annoncer, når udvalgte målgrupper åbner for deres Facebookprofil. Derudover vil indholdet fra kampagnen også løbende blive ’postet’ på Kræftens Bekæmpelses Facebookprofil, hvor alle kan finde det.
Som frivillig kan du derfor hjælpe med at sprede budskabet ved løbende at ’like’ og kommentere indholdet og dele det videre på din egen Facebookprofil.
Al indholdet bliver desuden tilgængeligt som en samlet materialepakke på frivillig.dk, som du kan downloade og selv lægge op på din egen eller din lokalforenings - eller stafets Facebookprofil. Materialepakken vil være tilgængelig fra den 16. august. Husk, at du skal være logget ind på frivillig.dk for at tilgå siden.
Kampagnen løber frem til den 31. august, men vil blive gentaget i november.
GODE RÅD TIL DIG: Sådan tager vi godt imod nye frivillige
Når nye frivillige melder sig på banen, bliver de hjulpet videre til lederen af den aktivitet, de gerne vil deltage i. Frivillige aktivitetsledere landet over er allerede rigtig gode til at tage imod nye frivillige.
Men skulle du have brug for støtte undervejs, så kan du bl.a. gøre brug af en ny guide med forslag til, hvordan du kan gribe velkomsten an. Det handler bl.a. om at afstemme forventninger, hjælpe den nye frivillige ind i det sociale fællesskab, og om hvordan den nye frivillige helt fra begyndelsen får muligheden for at mærke, at personen bidrager.
Guiden ’Den gode start' kan også findes på frivillig.dk sammen med materialepakken.