Luk

Sådan får I styr på bankens krav

Som lokalforening kan det være svært at gennemskue bankernes krav om dokumentation som følge af hvidvaskloven. Få et overblik over reglerne her.

9. januar 2023
Rikke Steenbech og KATINKA AGGER, PATIENTSTØTTE & FRIVILLIG INDSATS

Bliver I sommetider i tvivl om, hvordan og hvor meget jeres lokalforening skal dokumentere til banken – og hvorfor? Grundet hvidvaskningsloven stiller flere banker store dokumentationskrav til foreninger, og det kan være indviklet for bestyrelsen i en lille forening at vide, om det er rimeligt eller ej. Men der er heldigvis hjælp af hente.

Ny vejledning skal mindske kontrol
Bankerne skal lave en risikovurdering af jeres forening for at kunne have jer som kunde. Imidlertid giver en ny vejledning fra Finanstilsynet fra den 4. oktober 2022 bankerne mulighed for at minimere kontrol- og dokumentationskravet til jer, hvis det vurderes, at I er en forening med begrænset risiko, når det kommer til hvidvask og terrorfinansiering.

Helt konkret skelnes der i vejledningen mellem foreninger med begrænset risiko og foreninger med høj risiko. Hvorvidt jeres forening er det ene eller det andet har betydning for, hvor meget I skal dokumentere til banken.

Dansk Ungdoms Fællesråd – DUF – har udarbejdet en guide til, hvordan en forening kan gribe dialogen med banken an, så I slipper for unødvendige dokumentationskrav. Guiden er citeret nedenfor efter aftale med DUF. Du kan læse den oprindelige guide her.  

Slip for unødige dokumentationskrav

  1. Gennemgå vejledningen fra Finanstilsynets liste over karakteristika for en forening med begrænset risiko (tabel 1 og 2). Find ud af, hvilke af disse karakteristika, der passer på jeres forening.
  2. Gennemgå vejledningens liste over karakteristika for en forening med øget risiko (tabel 3). Find ud af, om der er nogen af dem, der passer på jeres forening.
  3. Hvis jeres forening har et eller flere karakteristika for begrænset risiko og ingen for øget risiko, så kontakt jeres bankrådgiver skriftligt eller bed om et møde. Forklar, at I ifølge vejledningen udgør en begrænset risiko og bed banken om fremover at nøjes med at kræve de oplysninger og den dokumentation, der hører til denne type foreninger.

Det kan I nøjes med at dokumentere - ved begrænset risiko
Hvis din forening kan siges at have begrænset risiko ift. hvidvask og terrorfinansiering, bør banken forlange færre oplysninger, og I kan derfor nøjes med at dokumentere følgende:

  1. Foreningens navn og eventuelle CVR-nr. eller lignende.
  2. Foreningens vedtægter og evt. stiftelsesdokument, og hvis foreningen er CVR-registreret, ekstrakt af foreningens oplysninger fra CVR-registeret.
  3. Identitetsoplysninger i form af navn og CPR-nummer på de reelle ejere af foreningen.
  4. Sammenholde identitetsoplysningerne for de tegningsberettigede bestyrelsesmedlemmer med oplysninger i CVR-registreret eller CPR-registreret og eventuelt indhente kopi af pas eller kørekort.
  5. Oplysninger om formål og tilsigtet beskaffenhed med forretningsforbindelsen.

Yderligere spørgsmål
Hvis I har spørgsmål til dialogen med banken, er I altid velkomne til at kontakte frivillig@cancer.dk.