Bliver I sommetider i tvivl om, hvordan og hvor meget jeres lokalforening skal dokumentere til banken – og hvorfor? Grundet hvidvaskningsloven stiller flere banker store dokumentationskrav til foreninger, og det kan være indviklet for bestyrelsen i en lille forening at vide, om det er rimeligt eller ej. Men der er heldigvis hjælp af hente.
Ny vejledning skal mindske kontrol
Bankerne skal lave en risikovurdering af jeres forening for at kunne have jer som kunde. Imidlertid giver en ny vejledning fra Finanstilsynet fra den 4. oktober 2022 bankerne mulighed for at minimere kontrol- og dokumentationskravet til jer, hvis det vurderes, at I er en forening med begrænset risiko, når det kommer til hvidvask og terrorfinansiering.
Helt konkret skelnes der i vejledningen mellem foreninger med begrænset risiko og foreninger med høj risiko. Hvorvidt jeres forening er det ene eller det andet har betydning for, hvor meget I skal dokumentere til banken.
Dansk Ungdoms Fællesråd – DUF – har udarbejdet en guide til, hvordan en forening kan gribe dialogen med banken an, så I slipper for unødvendige dokumentationskrav. Guiden er citeret nedenfor efter aftale med DUF. Du kan læse den oprindelige guide her.
Slip for unødige dokumentationskrav
Det kan I nøjes med at dokumentere - ved begrænset risiko
Hvis din forening kan siges at have begrænset risiko ift. hvidvask og terrorfinansiering, bør banken forlange færre oplysninger, og I kan derfor nøjes med at dokumentere følgende:
Yderligere spørgsmål
Hvis I har spørgsmål til dialogen med banken, er I altid velkomne til at kontakte frivillig@cancer.dk.