Luk

'Stop HPV'-indsatsen er nu også målrettet drenge

Der er kommet nye materialer til 'Stop HPV'-informationsindsatsen. Fremover vil  indsatsen være kønsneutral både visuelt og budskabsmæssigt på alle platforme, fordi drenge, der fylder 12 år den 1. juli 2019 eller derefter, bliver omfattet af tilbuddet om gratis HPV-vaccination. Gamle materialer skal derfor kasseres.

20. maj 2019
FOREBYGGELSE & OPLYSNING
Ballon med teksten 'Stop HPV - bliv vaccineret'

Ballon med det nye navn ’Stop HPV - bliv vaccineret’. Foto: Forebyggelse & Oplysning.

HPV-kampagnen har fået nyt navn og nyt logo i forbindelse med, at tilbuddet om gratis HPV-vaccination bliver udvidet til også at gælde drenge. Det nye navn er ’Stop HPV – bliv vaccineret’. Formålet med kampagnen forbliver det samme, nemlig at forebygge HPV-relaterede kræfttilfælde ved at øge tilslutningen til HPV-vaccination i børnevaccinationsprogrammet.

Forældrene skal ikke være i tvivl om, at parterne bag indsatsen - Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse og Lægeforeningen - anbefaler, at alle piger og drenge tager imod tilbuddet om gratis HPV-vaccination, når de fylder 12 år.

Den primære målgruppe for indsatsen er forældre, særligt mødre, til piger og drenge i 12-års alderen. Indsatsens sekundære målgruppe er fædre samt piger i alderen 15-17 år, som endnu ikke er vaccineret. De kan nemlig få vaccinen gratis, indtil de fylder 18 år. 

Nye materialer
I forbindelse med indsatsens nye navn, logo og den større målgruppe af forældre til både piger og drenge, er indsatsens materialer i løbet af foråret blevet revideret. Hvis du skulle ligge inde med materialer med kampagnens gamle logo, er det derfor vigtigt, at disse kasseres.

Du kan bestille nye materialer på frivillig.dk i gruppen ’Stop HPV – bliv vaccineret’ under ’Materialebestilling’. Her kan du også finde inspiration, vejledninger og skabeloner til lokale aktiviteter om HPV-vaccination. 

Hvis du har spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte Christina Hilding Rasmussen på chr@cancer.dk.

Sådan ser det gamle og det nye logo ud. Grafik: Forebyggelse & Oplysning.