Ballon med det nye navn ’Stop HPV - bliv vaccineret’. Foto: Forebyggelse & Oplysning.
HPV-kampagnen har fået nyt navn og nyt logo i forbindelse med, at tilbuddet om gratis HPV-vaccination bliver udvidet til også at gælde drenge. Det nye navn er ’Stop HPV – bliv vaccineret’. Formålet med kampagnen forbliver det samme, nemlig at forebygge HPV-relaterede kræfttilfælde ved at øge tilslutningen til HPV-vaccination i børnevaccinationsprogrammet.
Forældrene skal ikke være i tvivl om, at parterne bag indsatsen - Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse og Lægeforeningen - anbefaler, at alle piger og drenge tager imod tilbuddet om gratis HPV-vaccination, når de fylder 12 år.
Den primære målgruppe for indsatsen er forældre, særligt mødre, til piger og drenge i 12-års alderen. Indsatsens sekundære målgruppe er fædre samt piger i alderen 15-17 år, som endnu ikke er vaccineret. De kan nemlig få vaccinen gratis, indtil de fylder 18 år.
Nye materialer
I forbindelse med indsatsens nye navn, logo og den større målgruppe af forældre til både piger og drenge, er indsatsens materialer i løbet af foråret blevet revideret. Hvis du skulle ligge inde med materialer med kampagnens gamle logo, er det derfor vigtigt, at disse kasseres.
Du kan bestille nye materialer på frivillig.dk i gruppen ’Stop HPV – bliv vaccineret’ under ’Materialebestilling’. Her kan du også finde inspiration, vejledninger og skabeloner til lokale aktiviteter om HPV-vaccination.
Hvis du har spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte Christina Hilding Rasmussen på chr@cancer.dk.
Sådan ser det gamle og det nye logo ud. Grafik: Forebyggelse & Oplysning.